הרב מאיר מאזוז שליט"א - פרשת כי תבוא - תשע"ו - 2016

'נאום השפנים' של הרב שך שכל המדינה רעשה משאלתו לקיבוצניקים 'במה אתם יהודים'?! | רמז בפרשיות אלו לדור עקבתא דמשיחא | איך למד אדם הראשון לגדל פירות? | אשר ה' אלוהיך נותן לךְ" מדוע לךְ ולא לךָ? | מדוע אומר לכהן "הגדתי היום לה' אלוהיך כי באתי אל הארץ" וכי ה' חס ושלום לא יודע שנצרך לומר לו?



רמז בפרשה זו למאה השביעית באלף השישי | רמז בפרשיות אלו לדור עקבתא דמשיחא | מדוע תמיד פרשת נצבים נאמרת בשבת האחרונה של השנה? | "אשר ה' אלוהיך נותן לךְ" מדוע לךְ ולא לךָ? | כלל מתי אומרים לךְ ומתי אומרים לךָ? | מדוע כתוב 'טנא' ולא סל וכדומה? | שיעור התרומה | מצות הביכורים | החכמה המופלאה בה עשויים הפרות | איך למד אדם הראשון לגדל פירות? | 'נאום השפנים' של הרב שך שכל המדינה רעשה משאלתו לקיבוצניקים 'במה אתם יהודים'?! | כריכת חוט של גמי על הפרי הראשון שגדל באילנו | ראיית הבורא מכל דבר הנברא | מדוע אומר לכהן "הגדתי היום לה' אלוהיך כי באתי אל הארץ" וכי ה' חס ושלום לא יודע שנצרך לומר לו? | 'ארץ ישראל נקנית בייסורים' | ענייה ("וענית ואמרת") מלשון הרמת קול | פירוש "ארמי אובד אבי" | מדוע בהגדה של פסח קוראים דווקא קטע זה ("ארמי אובד אבי וכו'") ולא מפרשות אחרות?





השיעור באדיבות אתר הישיבה www.ykr.org.il



וְהָיָה, כִּי-תָבוֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ.

וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל-פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ--וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא; וְהָלַכְתָּ, אֶל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם.

וּבָאתָ, אֶל-הַכֹּהֵן, אֲשֶׁר יִהְיֶה, בַּיָּמִים הָהֵם; וְאָמַרְתָּ אֵלָיו, הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, כִּי-בָאתִי אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ.

וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא, מִיָּדֶךָ; וְהִנִּיחוֹ--לִפְנֵי, מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.

וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי, וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה, וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט; וַיְהִי-שָׁם, לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב.

וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים, וַיְעַנּוּנוּ; וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ, עֲבֹדָה קָשָׁה.

וַנִּצְעַק, אֶל-יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ; וַיִּשְׁמַע יְהוָה אֶת-קֹלֵנוּ, וַיַּרְא אֶת-עָנְיֵנוּ וְאֶת-עֲמָלֵנוּ וְאֶת-לַחֲצֵנוּ.

וַיּוֹצִאֵנוּ יְהוָה, מִמִּצְרַיִם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה, וּבְמֹרָא גָּדֹל--וּבְאֹתוֹת, וּבְמֹפְתִים.

וַיְבִאֵנוּ, אֶל-הַמָּקוֹם הַזֶּה; וַיִּתֶּן-לָנוּ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ.

וְעַתָּה, הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת-רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר-נָתַתָּה לִּי, יְהוָה; וְהִנַּחְתּוֹ, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.

וְשָׂמַחְתָּ בְכָל-הַטּוֹב, אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--וּלְבֵיתֶךָ:  אַתָּה, וְהַלֵּוִי, וְהַגֵּר, אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ. (חומש דברים פרק כ"ו פסוקים א - י"א).

תגובות