פרשת וארא - הרב זמיר כהן

ניסיון שתפור עליך
חז"ל לימדונו כי "אין הקב"ה מעמיד אדם בניסיון, אלא אם יכול לעמוד בו".
מפתיע לגלות שהאדם הזה יכול להיות גם פרעה...

לאורך כל עשרת המכות אנו עדים לסוג של משא-ומתן בין פרעה למשה.
משה דורש מפרעה לשחרר את עם ישראל, אך פרעה מסרב.
הקב"ה מטיח מכה על פרעה, ופרעה מגלה סימנים של רצון לשחרר את העם, אך שוב חוזר בו.
משה שוב מתרה, אך פרעה מסרב, וחוזר חלילה.
במפגש הראשון בין משה לפרעה, אנו מוצאים פסוק תמוה: "וַיֹּאמְרוּ אֱ-לֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ נֵלֲכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר וְנִזְבְּחָה לַה' אֱ-לֹהֵינוּ".
כלומר, משה לא מבקש מפרעה לשחרר את העם לגמרי, אלא רק לשלושה ימים, לזבוח לה' במדבר, ולחזור למצרים.
זאת בקשתו הצנועה של משה, וגם לבקשה זו מסרב פרעה להיענות בחיוב.
כך מוטחות על ראשי המצרים מכה אחר מכה, רק משום שלא היו מוכנים לשחרר את בני ישראל למספר ימים, ולקבלם בחזרה! לכן גם מובן כעת מדוע לאחר שעם ישראל יצא ממצרים, שבו פרעה וחילו לרדוף אחרי בני ישראל כעבור כמה ימים.
הם סברו שהשחרור היה זמני.
שלושה ימים, וחוזרים.
ומשהבחינו שבני ישראל לא חוזרים ואף ממשיכים להתרחק ממצרים, החליטו לרדוף אחריהם.
ויש לשאול: מדוע משה מסתיר את כוונתו האמתית מפרעה? האם הקב"ה חושש לומר לפרעה את מטרתו הסופית? מדוע משה טוען לפני פרעה שעם ישראל ילך רק שלושה ימים במדבר ויחזור? הרי הכוונה היתה לברוח לעד ולעלות לארץ ישראל! האלשיך הקדוש עונה על שאלה זו דרך יסוד גדול הטמון בהנהגה האלוקית בעולם.
כלל לימדו אותנו חז"ל: אין הקב"ה מעמיד אדם בניסיון, אלא אם יכול לעמוד בו.
כל אדם, בכל מצב – כאשר ניצב לפני ניסיון, צריך לדעת שיש לו את הכוחות להתמודד איתו.
גלוי וידוע לפני הקב"ה שפרעה לא היה עומד בניסיון של בקשה לשחרר את עם ישראל לצמיתות.
זה היה מעבר לכוחותיו של פרעה.
עם זאת, יש באפשרותו לשחרר את עם ישראל לזמן מוגבל.
אם הוא היה עומד בכך, לא היה מביא הקב"ה שום מכה על מצרים.
אך כיוון שפרעה יכול לעמוד – ולא עמד בזה, אזי מידת הדין היא שניתן להעניש אותו על כך.
יסוד זה, אומר האלשיך, יש בו כדי ללוות אותנו בכל שלב בחיים.
לעתים אדם חי בתחושה שאילו היה גדל בבית אחר או במשפחה אחרת, היה מצליח לעמוד בניסיונות של החיים.
אך הנה, גדלתי במשפחה קשה, בסביבה שאינה תומכת, עברתי חוויות לא נעימות וכו'.
אירועים אלו גורמים לו להרגיש שאינו אשם במצבו.
אומר הקב"ה לאדם: הניסיונות שקיבלת הם בהתאם לכוחות שלך.
אין ניסיון שרובץ לפתחך שאינך יכול להתמודד איתו.
בגמרא אמרו זאת כך: "לפום גמלא – שכנא", כלומר, לפי הגמל – כך המשא שמעמיסים עליו.
אם הגמל צעיר – לא מעמיסים עליו חבילות גדולות.
אך אם הוא חזק וגדול – טוענים אותו במשא כבד.
כך גם האדם המקבל ניסיונות: אם הניסיון גדול, יידע האדם שיש לו כוחות נפש גדולים ואדירים יותר ממה שהוא חושב, ואין דבר העומד בפני הרצון.
אדם המתמודד עם הניסיונות שלו מתוך מבט אמוני על החיים, רואה כיצד הניסיונות נועדו להרים אותו, לרומם אותו לגבהים רוחניים, ובכך זוכה לחיים טובים ומאושרים.

תגובות