שאל את הרב - מאת הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון

שאלה: הופעה מעורבת של זמר חסידי גורמת לי לחיזוק ביראת שמיים.
יש חושך באולם, ולא רואים כלום חוץ מהבמה.
האם מותר לי ללכת?

תשובה: מאד רצוי לאדם להתרחק מכל מקום שבו הישיבה מעורבת, וכל שכן בערב שירה שיש בו התלהבות ועלולים לגלוש למקומות לא רצויים גם אם זה בחושך, וכבר היו דברים מעולם.
ובדרך כלל הזמר מופיע עם ליווי תזמורת ולהקת מנגנים, שבזה אין מקום להקל מפני זכר החורבן כפי מה שפסק מרן בשו"ע (סימן תקס ס"ג).
ובקושי התירו בדיו או בהקלטה דומה אבל לא בהופעה חיה, אלא אם כן זה לשמח חתן וכלה או סעודת מצווה.

שאלה: שלום הרב, עד איזה גיל מותר לי לחבק את האחיינית הקטנה שלי?

תשובה: מותר לחבק תינוקת עד גיל שלוש, ולסייע לילדה בנתינת יד (לעבור כביש וכדו') מותר עד גיל תשע.

שאלה: אני בחור ישיבה וביום שאני קם לסליחות – אני מרגיש עייפות וקשה לי ללמוד.
מה ניתן לעשות?

תשובה: בחור ישיבה שעלול להתבטל מלימודו אם יקום מוקדם לאמירת הסליחות, ראוי לו להימנע מלקום מוקדם בכל יום, ויסתפק באמירת הסליחות בשני וחמישי.
ואם יכול למצוא מקום שבו מקיימים סליחות לפני מנחה, נכון שישתדל לומר בכל יום כפי המנהג.

שאלה: שמעתי שבכל פעם שמגיעים לכותל צריך לקרוע את החולצה.
זה נכון?

תשובה: זו הלכה, וכמו שהגמ' קבעה ונפסק להלכה בשו"ע (סימן תקסא ס"ב).
ומותר לתפור את הקרע כדי ללבוש את החולצה בפעם הבאה שיקרע בה שוב.
וכל זה אם לא היה בכותל שלושים יום, אבל אם היה בתוך שלושים יום – פטור.

תגובות